Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Byl jednou jeden Milda…

Jak se u Kurdů, které měl vždy ve svém srdci, říká: nejlepší růže vyrostou z nejsmradlavějších hnojů…..  to přesně byl Milda Ransdorf.

Světlé oči, blond vlasy a jemně tvarovaný obličej, vždycky mi  připomněl zralého malého prince Antoina Sant Exuperyho...

Nemám rád televizi, ale přesto jsem jako omámený sledoval jeho televizní vystoupení, když diskutoval, ve svém nitru mně štvalo, že nemluví jen on. Na položené otázky odpovídal rychleji než blesk se a silou blesku, jeho odpovědi měly ostrost břitvy z Damašku. Často jsem se s jeho názory neztotožnil, ale přesto mi každá jeho věta otevřela nový pohled na danou věc.  Jeho myšlenky putovaly jako kometa a slova coby ocas komety dlouze sledovaly světlo jeho myšlenek… nestačilo se tak rychle ani proměnit do tvaru slov….. byl to Milda jinak Miloslav Ransorf.

Znal jsem ho z obrazovek a pokaždé jsem si kladl otázku, co proboha tato bytost ještě dělá v Česku, proč není někde na Kubě nebo na jiném Karibikem ostrově, tam by mohl diktovat své myšlenky do diktafonu a ty po té poslat do světa, podobné záři komety….

Někdy po svém propuštění jsem se dověděl, že jeden z těch, kteří sloužili k mé perzekuci, to jest Ali Kemal Çinar, se s ním každý pátek pravidelně schází a Milda mu pomáhá s kontakty nejen v ČR. Nemohl jsem toto pochopit, o to více mně Milda zaměstnal také proto, že jsem sám sebe soudil, zda jsem toho zralého prince vnímal správně, jestli v tom případě je schizofrenní on nebo já.

 Po letech jsme se setkali v jednom hypermarketu na okraji Prahy, téměř jsme stáli proti sobě, chtěl jsem ho obejít, otočil se na mně a zeptal se: "nejste Uzunoglu"?  Tím začal náš rozhovor, pak pokračoval v restauraci poblíž hypermarketu a jsem si konečně oddychl, moje myšlenky létaly opět jako svobodný pták nad zemí.

Čas strávený s ním byl nejkrásnější tanec po parketě nejen společenských věd. Znal moje názory a já jeho, něžně jsme se respektovali, aniž bychom se v zásadních postojích dotkli jeden druhého….  někdy jsme v rozhovorech společně tancovali dlouhé hodiny.

Jeli jsme do mého rodného města, které tak dobré znal, neb kdysi mladé soudružce Kurdce, která jako 25 letá  europoslankyně z Německa  seděla vedle něj v Bruselu,  jakoby byla obdarována stvořitelem svým učitelem života až z Česka.

Někdy v záři roku 2015 se mi podařilo dostat do ČR náčelnici kurdských milic ze Sýrie, setkali jsme se tady s řadou ústavních činitelů a já si přál se sejit i s Mildou. Volal jsem mu a byl šťasten, jak malý velký princ, že jsem si na něj při té příležitosti vzpomněl, že pobyt naší náčelnice sleduje z tisku. Bylo to v době, kdy už nesl v sobě pro něj neúnosné rány jeho vlastních soudruhů. Během večeře na všechny ty zákeřné rány, byť na chvíli, zapomněl a opět byl to zářící malý - velký princ na Zemi, byla to snad po dlouhé době jeho šťastná chvíle, co by zato dal, kdyby se s ní mohl vrátit do Sýrie, do boje, kde by jim "jen" radil.

Když se stal obětí komplotu ve Švýcarsku, když jsem měl pocit, že není v zasedací síni své strany, kde je podroben k výslechu, či když nemusí odpovídat primitivním otázkám rádoby novinářů, volal jsem mu. Dlouze jsme mluvili, potřeboval otevřít své srdce, byl jsem rád, že jsem mu volal.

Pár dnů před tím, než nás opustil, jsem mu opět volal, jeho hlas zněl děsivě, nemohl už ani dýchat, nemohl se ani nadechnout…. Neodpustím si nikdy, že jsem v tu chvíli nepřekonal svůj prokletý kurdský morální kodex a neptal jsem se ho "Mildo, kde jsi, počkej tam, jdu pro tebe " a nejel jsem za ním, nevzal ho sebou a neodvezl ho někam hodně daleko z toho hnoje, který ho dusil ke smrti. To si nikdy nedopustím, už byť jen jako lékař. Neodpustím si svoje selhaní v zajetí feudálního kodexu Kurdů…..

A pak ta otřesná zpráva o jeho odchodu......

Na rozloučení s ním jsem neměl sílu, neměl jsem sílu na to, abych se klidně díval ty ksichty, které ho dohnaly ke smrti a upekli ho pozemském pekle.

Mnohobarevná růže, duše s mnoha vůněmi růží, uprostřed hnusného hnoje…..

Jak se u Kurdů, které měl vždy ve svém srdci, říká: nejlepší růže vyrostou z nejsmradlavějších hnojů…..  to přesně byl Milda Ransdorf. Kurdská moudrost, z níž vytrysklo toto přísloví, ale nepamatuje na to, že by ten hnůj nakonec udusil nádhernou pestrobarevnou duši, duši vůní všech růží. Takovou zrůdnost Kurdská moudrost nezná.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Yekta Uzunoglu | pátek 3.2.2017 10:00 | karma článku: 24,83 | přečteno: 1034x
  • Další články autora

Yekta Uzunoglu

Rukojmí - 1 - Demokratická výměna kus za kus

Rukojmí - institut, který patrně začal existovat společně s lidskou civilizací. Ani božské, ale ani lidské zákony nedokázaly tento institut odstranit ze života naší jinak lidské společnosti.

12.3.2018 v 15:39 | Karma: 6,63 | Přečteno: 187x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Rukojmí - 2: Pragmatická demokracie a Kurdové jako rukojmí

Dne 18.09.2005 se měly konat v SRN federální volby. Schröder, jako kandidát do funkce kancléře v dalším období, se bál prohry a potřeboval hlasy Turků žijících v SRN majících dvojité občanství.

12.3.2018 v 8:33 | Karma: 0 | Přečteno: 103x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Rukojmí – 4 - Krajsky,Tigrid, Kohout a Charta 77...

Bylo to někdy v srpnu roku 1979, kdy jsem se po dlouhé konzultaci se svými přáteli z řad Charty 77 rozhodl ve správný čas, aniž bych byl zadržen, dostat do domu Prof. Jiřího Hájka v Zahradním Městě v Praze.

11.3.2018 v 18:35 | Karma: 5,79 | Přečteno: 132x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Rukojmí 3 - Případ turecký Renault

Psal se rok 1968, kdy se francouzský státní podnik Renault a turecká společnost OYAK patřící výlučně vojákům dohodli a založili společnost Renault Turecko a následně zahájili společnou výrobu osobních automobilů .

11.3.2018 v 14:27 | Karma: 5,37 | Přečteno: 94x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

A Shameful case

On Sunday, February 25, 2018, as a bolt of the blue, tens of millions (maybe hundreds of millions) of people were hit by the report of detention of Salih Muslim,

3.3.2018 v 17:05 | Karma: 0 | Přečteno: 39x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Izraelská armáda drží palestinskou stranu Rafáhu, zabila dvacet členů Hamásu

7. května 2024  7:44,  aktualizováno  8:29

Izraelská armáda ráno oznámila, že její jednotky operují v některých oblastech na východě Rafáhu v...

Na D7 před Prahou bourala tři auta, hasiči kvůli dešti řešili desítky událostí

7. května 2024  7:44,  aktualizováno  8:05

Hasiči kvůli silnému dešti a bouřkám řešili v pondělí a v noci na úterý desítky událostí. Často...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Z šéfa zahraničního výboru ministrem pro vědu? TOP 09 vybírá ministra

7. května 2024  5:43

TOP 09 pokračuje v hledání ministra pro vědu, výzkum a inovace. Předsednictvo strany se má zabývat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 320
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 735x
yektauzunoglu.com 

https://www.facebook.com/MUDrYektaUzunoglu

https://twitter.com/YektaUzunoglu?

 

MUDr. Yekta Uzunoglu (kurdským jménem Yekta Geylanî, * 10. května 1953 Silvan, Turecko) je kurdský lékař a podnikatel s arménskými kořeny (mezi jeho předky byli turečtí Arméni, oběti Arménské genocidy na konci první světové války).[zdroj?] Mimo svých profesí se celoživotně angažuje jako kurdský aktivista (upozorňování na potlačování kurdské menšiny v Turecku, Íránu a Iráku), spisovatel a překladatel: Je například autorem překladů částí Bible a děl Karla Čapka do kurdštiny, a naopak kurdské poezie i prózy do češtiny a němčiny. V roce 2006 obdržel cenu Františka Kriegla.Od roku 1996 německé občanství.

Seznam rubrik