Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Turecké hospodářství – I. část

Každý, koho jsem v Československu a následně v Česku poznal, používal výraz, „turecké hospodářství".Byl a je to národní výraz, který vyjadřuje špatné, hodně špatné hospodaření, ať ve státě, v podniku či v rodině.
Hedvábná stezka

Prostě – kdo mizerně hospodaří, vede „turecké hospodářství“.

Jako všechna lidová pořekadla a přísloví, prošel i výraz „turecké hospodářství“ hustým sítem lidských zkušeností, znalostí, intuicí, lidová pořekadla jsou vytvářena z těsta moudrosti lidí.

Když se řekne „turecké hospodářství“, znamená to absolutní chaos, křehkost, nestálost, nelogičnost, nesolidní a mizerné hospodaření.

Toto má svoje důvody v historii.

Město Malazgirtu se svými hradbami a obyvateli složenými z Arménů, Kurdů, Řeků a z Byzanců, tvořilo bránu do Malé Asie. Když Osmanové v roce 1071 porazili toto město, měli už téměř volnou cestu až do Evropy. Cestu ze Střední Asie až k branám Malé Asie překonali tak, že dobyli kde jaké antické město a to nejen v Persii, ale všude po cestě. Přivlastnili si jejich bohatství, nejen zlato, stříbro, mladá děvčata, ale i jejich koně, ovce a veškerý dobytek, úplně všechno, co ty krajiny měly. Stejným způsobem dobyli jednou byzantskou pevnost za druhou, než dorazili do antického města Bursa, které vyhlásili za svoje hlavní město. Zde sultán vydal dekret k vyvlastnění všeho, co dobyli od města Malazgirtu až po město Bursa, to jest po cestě v délce 1460 km. Dalším dekretem Sultán určil, že všichni, i nemohamedáni můžou zůstat tam, kde jsou s tím, že zaplatí pašovi svého místního panství vyšší daně. Tentýž Sultán vydal dekret legalizující bratrovraždy a vraždy synů.

Když v ke konci 14 století Osmanové dobyli v balkánské části Turecka město Edirne a demonstrativně ho vyhlásili ze svoje hlavní město, učinili první krůček k likvidaci solidního hospodářství. Oddělili od zbytku Evropy Konstantinopol, která stále ještě byla hlavním městem již malé Byzantské říše, tím odsekli hedvábnou stezku od Osmanské říše. Odříznutí hedvábné stezky bylo dovršeno, když Osmanové dobyli v roce 1453 samotnou Konstantinopol, tím se zřekli obchodu. I když se dobyvatel Istanbulu snažil získat obyvatele a hlavně obchodníky v Konstantinopoli na svou stranu, dokonce dal pokyn, aby nebyli zmasakrováni jakožto kafírové, tyto kroky nestačily. Samotní obyvatelé a jen jeden pokyn jednoho sultána nemohl zastavit Osmanskou říši na cestě k nehospodárnosti, k hospodářství, jehož význam zná každý.

 

Osmanská říše se zbavila či odstranila tisíciletou obchodní cestu z Evropy až do Indie, místo aby se snažila z ní profitovat a začala obchodovat jako klíčový hráč mezi oběma kontinenty, to jest mezi Evropou a Asií. Osmanská říše by už jen se svou polohou mohla dominovat, stačilo, aby zajistila bezpečný transport zboží a eventuálně aby se zapojila přímo do obchodu, což by udělal logicky myslící vládce. Tak by se vyvinula v bohatou Osmanské říši, přes kterou by hedvábná stezka vedla tisíci kilometry. Osmanové by měli pod kontrolou techniku transportu, stavby i techniku uskladnění zboží, ale i zpracování zboží jako suroviny a následné obchodování s konečným produktem. Osmanská říše na to měla se svou polohou veškeré předpoklady, jen toto mohlo ve světě Osmanskou říši pozvednout hospodářsky na tehdejší poměry až do neuvěřitelných dimenzí, jelikož říše měla nesčetné přístavy, jak na straně Černého moře, to jest Ruska, Ukrajiny, Rumunska, ale i na straně Středozemního moře směrem do Afriky, Itálie atd. A přitom měli již díky evropským konstruktérům i vysoce vyvinuté loďařství, ale bohužel jen k válečným účelům. Ani jednu z těch možností Osmanská říše nevyužila, ani něco podobného nebylo a ani nemohlo být v mysli vládnoucích Osmanů, když celou svou existencí zaměřili pouze na získání válečné kořisti.

Po celou dobu jen a jen zdokonalovali "svou techniku" jak a kde ještě co dobýt, ukrást bohatství dobytých zemí, zůstat tam a nařídit "daně či výpalné". Kamkoliv Osmani přišli, nejdříve vykradli všechno, co vykrást mohli, pak v každé dobyté zemi či oblasti zavedli zdanění a z toho říše žila. Proto potřebovali ve světě dobývat a dobývat, aby mohli vůbec existovat. Jiný způsob neznali. Tak dorazili až k branám Vídně či až do Jemenu. Tím ale donutili Evropany k vyhledávání jiných cest do Indie, kdy snad někdy nechtěně, náhodně objevili i kontinenty a donutili Evropany ke zdokonalení námořnictví, kartografie, botaniky (z dovozených plodů z nově objevených kontinentů), válečné techniky, objevení nové techniky ke zpracování dovezeného zboží, ke zdokonalení obchodu a tím hospodářství, k pokroku vedly jen tyto kroky Osmanů. To bylo snad ale jediné pozitivum z uzavření hedvábné stezky Osmany.

Další pozitivní krok Osmanů byl, že když ve Španělsku začala inkvizice, sultán vydal dekret, že přijme všechny židy, kterým by se podařilo dorazit k hranicím říše, to bylo někdy v roce 1492. Ale ani těch pár tisíc židů nemohlo zavést ve státní struktuře Osmanů nějaké kloudné hospodářství, tak, jak je chápáno pod tímto výrazem. Největším přínosem židů bylo to, že založili v roce 1504 první tiskárnu, ovšem to byl jen partikulární význam.

Mimo to, že dvůr dovolil pár židům a Arménům či Asyřanům obchodovat a to je v těch komoditách, co dvůr či pašové nebo armáda potřebovala, nikdo nesměl obchodovat, ale ani soukromě vyrábět.

Ve 14-15-16 století v Evropě obchod, výrobu a hospodářství ovládali v různých formách v různých státech převážné šlechtici, jenže Osmanové šlechtice neměli, měli jen pašy, kterým dle potřeby svěřili nějaký kraj či dokonce celou dobytou zemi, aby vybrali daně či výpalné.

Doba tulipánů

Tak to pokračovalo až do roku 1718, když Osmanové uzavřeli s Rakouskou říší dohodu o míru, tak věděli, že už dál dobývat nemůžou. Proto vyhlásili "lale devri - dobu tulipánů“, to jest dobu radovánek, kdy se do roku 1730 na čas změnil život v Osmanské říši, alespoň pro část jejích obyvatel.

Zemědělství, až do konce Osmanské říše, bylo na úrovni doby Abrahama, nikdo neměl ani motivaci něco navíc vyrábět, když mu jeho nadprodukt byl stejně násilím odebrán.

Ani v době, kdy v Evropě probíhala průmyslová revoluce, Osmanská říše neměla sebemenší potřebu aspoň kvůli své armádě vykročit směrem k technickému rozvoji. Tak museli nakupovat kde co k udržení velké armády, tak veliká země nakupovala z Evropy a jelikož Osmani neměli na nákup peníze, dávali například Francouzům různé výhody na území říše.

To, že Osmanská říše nemůže už žít a existovat, Evropané věděli už nejpozději počátkem 19. století, jen nebyli mezi sebou jednotní v tom, kdo a kolik má možnost z té říše pro sebe urvat, proto vznikl výraz "nemocný pán v Bosporu".

Po první světové válce po rozdělení celé říše mezi alianci a po vzniku "moderního Turecka", situace hospodářství se nezměnila, ba naopak ještě zhoršila, protože už tam nebyli ani Arméni či Asyřané, kteří jakž takž v Německu podnikali či pod striktním dozorem státu něco vyráběli, i židé se začali pomalu ve vší tichosti přesunovat do dnešního Izraele.

To, co z nově vzniklého Turecka udělalo v očích a díky propagandě "moderní Turecko", bylo to, že Atatürk zakázal fes či turban a zavedl klobouk či čepici. V tureckých dějinách se tomu říká oficiálně "klobouková revoluce", pak zavedl latinu a opět oficiálně se tomu říká "revoluce abecedy", zavedl parlament v zemi, kde směla existovat jen jedna politická strana, sice Atatürkova. Náboženství oddělil od státu, sunitům zařídil státní úřad pro duchovní záležitosti, to je sekularismus alá Turecko. Ale ostatní, třeba alavité, dodnes mají zakázané modlitebny, podobně jako jezídi. Křesťané byli oficiálně pod tlakem Evropy jakoby chráněni, ale chráněni tím způsobem, že valnou část jejich majetku zestátnili, i kláštery. Někdy pak ve 30 tých letech zavedli zvláštní daně židům, kdy jim stát odcizil veškerý majetek, včetně jejich domů.

Lenin Atatürka ve své naivitě zpočátku podporoval, zaslal mu sudy zlatých mincí a Atatürk, aniž by byl levičák, nechal utopit celé vedení Komunistické strany i s jejich lodí, kterou mu Lenin důvěřivě doporučil. Lenin chtěl, aby se komunisté vrátili do Turecka a pomáhali vývoji nového moderního Turecka. Atatürk přitom od Lenina převzal všechny zákony zestátnění veškerého majetku, včetně pozemků zavražděných Arménů, Asyřanů, jezídů a vyhnaných židů a tím dokončil perfektní obraz "moderního Turecka".

 

 

Autor: Yekta Uzunoglu | pátek 13.1.2017 10:00 | karma článku: 24,06 | přečteno: 1281x
  • Další články autora

Yekta Uzunoglu

Rukojmí - 1 - Demokratická výměna kus za kus

Rukojmí - institut, který patrně začal existovat společně s lidskou civilizací. Ani božské, ale ani lidské zákony nedokázaly tento institut odstranit ze života naší jinak lidské společnosti.

12.3.2018 v 15:39 | Karma: 6,63 | Přečteno: 187x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Rukojmí - 2: Pragmatická demokracie a Kurdové jako rukojmí

Dne 18.09.2005 se měly konat v SRN federální volby. Schröder, jako kandidát do funkce kancléře v dalším období, se bál prohry a potřeboval hlasy Turků žijících v SRN majících dvojité občanství.

12.3.2018 v 8:33 | Karma: 0 | Přečteno: 103x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Rukojmí – 4 - Krajsky,Tigrid, Kohout a Charta 77...

Bylo to někdy v srpnu roku 1979, kdy jsem se po dlouhé konzultaci se svými přáteli z řad Charty 77 rozhodl ve správný čas, aniž bych byl zadržen, dostat do domu Prof. Jiřího Hájka v Zahradním Městě v Praze.

11.3.2018 v 18:35 | Karma: 5,79 | Přečteno: 132x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Rukojmí 3 - Případ turecký Renault

Psal se rok 1968, kdy se francouzský státní podnik Renault a turecká společnost OYAK patřící výlučně vojákům dohodli a založili společnost Renault Turecko a následně zahájili společnou výrobu osobních automobilů .

11.3.2018 v 14:27 | Karma: 5,37 | Přečteno: 94x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

A Shameful case

On Sunday, February 25, 2018, as a bolt of the blue, tens of millions (maybe hundreds of millions) of people were hit by the report of detention of Salih Muslim,

3.3.2018 v 17:05 | Karma: 0 | Přečteno: 39x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Kdo spustil kauzu Sálih Muslim?

V neděli, to jest 25. 2. 2018, jako z čistého nebe zasáhla desítky (ne-li stovky) milionů lidí zpráva o zadržení Sáliha Muslima, spoluzakladatele a do loňského roku spolupředsedy kurdské politické strany v Sýrii,

2.3.2018 v 10:48 | Karma: 0 | Přečteno: 46x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Verfassungswidriger Prozess!

Das Verfassungsgericht der Tschechischen Republik hat meine Verhaftung mit Urteil vom 13. Februar 2018 (Aktenzeichen III CC 1920/17) für verfassungswidrig erklärt.

24.2.2018 v 13:25 | Karma: 0 | Přečteno: 44x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Anti-constitutional process !

The Constitutional Court of the Czech Republic declared my arresting as anti-constitutional – through its finding of February 13, 2018 and III CC 1920/17.

21.2.2018 v 18:16 | Karma: 0 | Přečteno: 31x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Protiústavní proces...

Ústavní soud svým nálezem ze dne 13.02.2018 a III. ÚS 1920/17 prohlásil, že moje loňské zatčení bylo protiústavní.

21.2.2018 v 12:41 | Karma: 6,78 | Přečteno: 116x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Cihutî li Kurdistane :Welate ku Keştîya Nuh xwe sipartîye

Herema Kurdistane ya îroyîn ji mej da buye ware olen mezin wek Cihutî, Mesîhîtî u Îslamyete u di nav gelen Kurdistane de ew ol belav buye.

19.2.2018 v 17:22 | Karma: 0 | Přečteno: 13x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Pogrom Židů za “sekulárního demokratického ” Turecka – II. Část

S událostmi v posledních pěti letech se svět jakoby tzv. probudil a ptá se, jak je to vlastně se sekularitou Turecka.

18.2.2018 v 10:37 | Karma: 0 | Přečteno: 50x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Pogroms to the Jews at the time of “Secular and Democratic” Turkey – Part III

The Jews were expelled from the Cities of Dardanelles and Silivri, on June 25, 1934. On June 28 the expulsion continued. They were being expelled from cities in the European part of Turkey,

17.2.2018 v 10:26 | Karma: 0 | Přečteno: 49x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Pogrom Židů za “sekulárního demokratického ” Turecka – III.část

S událostmi v posledních pěti letech se svět jakoby tzv. probudil a ptá se, jak je to vlastně se sekularitou Turecka.

16.2.2018 v 19:37 | Karma: 0 | Přečteno: 27x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Rakev ; Salavator

Před nedávnem jsem napsal o největší civilní námořní katastrofě II. světové války a o bestialitě “moderního demokratického Turecka”, kterou bylo odsouzeno ke smrti téměř 4000 Židů.

6.2.2018 v 12:21 | Karma: 0 | Přečteno: 43x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Nemrud’un Kizi Zilhan

Nazim Hikmet’in bir şiirinde dedigi gibi ; ”Odayi saran odun kokusu, dişarida çiseleyen bir yagmur, sicak bir çay ve aklimda çocuklugumdan kalma bir masaldi annem.”

23.1.2018 v 19:43 | Karma: 8,93 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ostatní

Yekta Uzunoglu

‘Xaxem’a yekemîn a Jin kî bu ?

Asenat Barzanî bi jîyan u xebata xwe ku ji mîrovatîye re hişt, nîşan dike ku role berz ya jinen Kurd wek ulumdar çend sedsal bere jî hebu ye.Asenat Barzanî di demekî wusade jiyaye ku Rojhilata navîn de JIN - dervaye

21.1.2018 v 15:19 | Karma: 12,04 | Přečteno: 568x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Who was the first female „rabbi“?

Asenath Barzani has been showing the role of Kurdish women in society for centuries.Her story as a woman philosopher and theologian will be remembered by Kurdish and Jewish women

18.1.2018 v 7:03 | Karma: 12,03 | Přečteno: 289x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Aus dem Respekt vor sich selbst

"Wir dürfen uns nicht länger von den türkischen Staatsmännern beleidigen lassen", haben wir zu Beginn dieses Jahres, vielleicht im Frühjahr, den verzweifelten Ruf von dem Bundespräsidenten Frank-Walter Steinmeier gehört.

16.1.2018 v 14:44 | Karma: 10,51 | Přečteno: 295x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Because of respect of ourselves

Because of respect of ourselves we must not let the Turkish statesmen to offend us any longer, the German President Frank-Walter Steinmeier screamed desperately at the beginning of this year, some time in the spring.

15.1.2018 v 14:41 | Karma: 11,88 | Přečteno: 436x | Diskuse| Politika

Yekta Uzunoglu

Pogroms to the Jews for the "Secular Democratic" of Turkey - Part I

With the events of the last five years, the world has woken up like this and asks how Turkey's secularity is.

11.1.2018 v 14:22 | Karma: 14,65 | Přečteno: 302x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 320
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 735x
yektauzunoglu.com 

https://www.facebook.com/MUDrYektaUzunoglu

https://twitter.com/YektaUzunoglu?

 

MUDr. Yekta Uzunoglu (kurdským jménem Yekta Geylanî, * 10. května 1953 Silvan, Turecko) je kurdský lékař a podnikatel s arménskými kořeny (mezi jeho předky byli turečtí Arméni, oběti Arménské genocidy na konci první světové války).[zdroj?] Mimo svých profesí se celoživotně angažuje jako kurdský aktivista (upozorňování na potlačování kurdské menšiny v Turecku, Íránu a Iráku), spisovatel a překladatel: Je například autorem překladů částí Bible a děl Karla Čapka do kurdštiny, a naopak kurdské poezie i prózy do češtiny a němčiny. V roce 2006 obdržel cenu Františka Kriegla.Od roku 1996 německé občanství.

Seznam rubrik